Ötödik nyelvlecke megoldókulcs

Ötödik nyelvlecke megoldókulcs

background-2492010_640.jpg

Ebben a leckében a jelen idejű rendhagyó ragozású igéket és a jelen idejű névszói mondatokat vettük át. Igyekeztem könnyen megoldható feladatok kitalálni nektek. Remélem sikerrel jártam. Lássuk csak a megoldásokat!

Gyakorló feladatok:

  1. Az alábbi mellékneveket ragozzátok el az összes számban és személyben folyamatos jelenidőben! pl. gazdag vagyok, gazdag vagy, ő gazdag, stb.

 

ince = sovány, vékony

şişman = kövér

akıllı = okos

zayıf = sovány

zengin = gazdag

fakir = szegény

nazik = udvarias

tembel = lusta

çalışkan = szorgalmas

sabırlı = türelmes

 

inceyim

şişmanım

akıllıyım

zayıfım

incesin

şişmansın

akıllısın

zayıfsın

ince

şişman

akıllı

zayıf

inceyiz

şişmanız

akıllıyız

zayıfız

incesiniz

şişmansınız

akıllısınız

zayıfsınız

inceler

şişmanlar

akıllılar

zayıflar

 

zenginim

fakirim

nazikim

tembelim

zenginsin

fakirsin

naziksin

tembelsin

zengin

fakir

nazik

tembel

zenginiz

fakiriz

nazikiz

tembeliz

zenginsiniz

fakirsiniz

naziksiniz

tembelsiniz

zenginler

fakirler

nazikler

tembeller

 

Tehát, amint alább látjátok is, a jelen idejű személyrag használatával tudjuk kifejezni melléknevek esetében a vagyok, vagy, van, vagyunk, vagytok, vannak magyar segédigéket.

çalışkanım

szorgalmas vagyok

sabırlıyım

türelmes vagyok

çalışkansın

szorgalmas vagy

sabırlısın

türelmes vagy

çalışkan

(ő) szorgalmas

sabırlı

(ő) türelmes

çalışkanız

szorgalmasak vagyunk

sabırlıyız

türelmesek vagyunk

çalışkansınız

szorgalmasak vagytok

sabırlısınız

türelmesek vagytok

çalışkanlar

(ők) szorgalmasak

sabırlılar

(ők) türelmesek

 

 

  1. Az alábbi foglalkozásokat ragozzátok el az összes számban és személyben folyamatos jelenidőben! pl. orvos vagyok, orvos vagy, ő orvos, stb.

 

doktor = orvos

öğretmen = tanár

ressam = festőművész

asker = katona

garson = pincér

polis = rendőr

çiftçi = gazdálkodó

çoban = pásztor

denizci = tengerész

emlakçı = ingatlanközvetítő

 

doktorum

öğretmenim

ressamım

askerim

doktorsun

öğretmensin

ressamsın

askersin

doktor

öğretmen

ressam

asker

doktoruz

öğretmeniz

ressamız

askeriz

doktorsunuz

öğretmensiniz

ressamsınız

askersiniz

doktorlar

öğretmenler

ressamlar

askerler

 

garsonum

polisim

çiftçiyim

çobanım

garsonsun

polissin

çiftçisin

çobansın

garson

polis

çiftçi

çoban

garsonuz

polisiz

çiftçiyiz

çobanız

garsonsunuz

polissiniz

çiftçisiniz

çobansınız

garsonlar

polisler

çiftçiler

çobanlar

 

Az egyes feladathoz hasonlóan a jelen idejű személyrag használatával tudjuk kifejezni főnevek esetében is a vagyok, vagy, van, vagyunk, vagytok, vannak magyar segédigéket.

denizciyim

tengerész vagyok

emlakçıyım

ingatlanügynök vagyok

denizcisin

tengerész vagy

emlakçısın

ingatlanügynök vagy

denizci

(ő) tengerész

emlakçı

(ő) ingatlanügynök

denizciyiz

tengerészek vagyunk

emlakçıyız

ingatlanügynökök vagyunk

denizcisiniz

tengerészek vagytok

emlakçısınız

ingatlanügynökök vagytok

denizciler

(ők) tengerészek

emlakçılar

(ők) ingatlanügynökök

 

További jó tanulást!

İyi dersler!

 

Szerző: Kraus Zsófia

Az eredeti szöveg szakmai lektora: Nagy Judit

A Türkinfó oldalán megjelent nyelvlecke bővített változata.